Ideal Value

Nu ska jag en gång för alla förklara exakt vem Idde är och hur allt gått till!

Idde heter alltså egentligen Ideal value och är en varmblodstravare född 98, alltså är han 13 år gammal :)
Hans ägare heter Sandra som även är en nära vän till mig.

I januari 2010 så hadde jag efter att inte hafft någon medryttarhäst sedan sommaren innan och bara ridit då och då ( hjälpt kompisar och motionerat hästar på 4H då och då) jag kom fram till att jag nu hadde tid för det igen så jag satte mig och kollade på blocket, det fanns en massa annonser men jag fastnade för en som hadde rubriken "gillar du utmaningar?" haha, sånnt får mig alltid att reagera för jag ÄLSKAR utmaningar. I annonsen stog det att det var en ridtravare som var het och bockade ibland, duktig men svårriden. Jag tänkte att ja, jag har ju mycket erfarenhet av ridtravare och jag har alltid dragits till dom "svåra" hästarna så jag gör ett försök!

En vecka senare provred jag. Sandra och jag gick väldigt bra ihop och jag och Idde också. Vi fick en helt perfekt start då han precis flyttat hit och höll på att sättas igång, så de första gångerna skrittade jag bara och ökade ju succesivt med trav och galopp vilket jag tror gjorde så att både jag och Idde kunnde lita på varrandra snabbt, lära känna varrandra i ett lugnt tempo lixom. Allt från början, skritt, trav osv. Sedan dess har det bara gått frammåt!

Sandra flyttade förra sommaren för att gå en skola som låg väldigt långt bort (kommer aldrig ihåg vart men långt vare iallafall) så då blev jag fodervärd. Nu har Sandra flyttat tillbax och det är bara hon och jag kvar som har hand om Idde, inga andra medryttare alls. Både jag och Sandra kännde oss mest bekväma med det och nu har vi bevis på att Idde definitift gör det också! Han är en helt annan häst sen det bara blev jag och Sandra igen. ( inte för att nån medryttare behandlat honom dåligt men han trivs helt enkelt bättre med en klar trygghet) han kommer fram till oss i hagen- innan hadde han en tendens att sticka åt andra hållet bara man gick inn i hagen. Han är mycket lugnare överlag och bockar inte ens i närheten av lika mycket som innan!

Sedan förra sommaren så har jag och Idde hopptränat tillsammans. Sandras kompis Emelie som är sjukt duktig på hästar har tränat oss och vi har utecklas nått enormt på denhär tiden!

Kan avsluta med att Idde är en häst som ingen annan. Självklart har jag älskat hästar förut, men aldrig någonsinn som med Idde. Jag skulle göra VAD SOM HELST för att han skulle få vara frisk och leva. Har avstått från mycket för att få vara med honom. Mitt drömjobb i Norge, många miljoner filmkvällar, fester, utekvällar, killar och kräftskivor. För vad skulle jag göra utan honom?









                                   

                                                               Snodde bilden av Sandra ;)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0